luni, 3 august 2009

Schimbare bieleta antiruliu Astra H (similar si la Astra G)

Chei necesare: tubulara 19, inelara cu cot 19, fixa de 16, eventual un ciocan, cric, cheie de prezoane si un butuc, in afara de butucul de asigurare al cricului. Am inteles ca dimensiunile cheilor pot varia: tubulara si inelara cu cot de 18..si o fixa de 19 asigura toate variabilele problemei. Ideal ar fi sa aveti o rampa sau saht, ceea ce ar reduce considerabil efortul si timpul de executie; eu m-am chinuit fara rampa, desi aveam posibilitatea.

Bieleta este din plastic, cu doua prinderi pivotante la capete, unul pe bara de torsiune si celalalt pe teaca amortizorului.
Se suspenda masina, scoate roata, se asigura cu unul din bututci.
Se incepe demontarea cu piulita superioara...e accesibila . Se lucreaza foarte usor cu tubulara de 19, eventual cu un criket cu prelungitor. Se tine contra in spatele piulitei cu cheia fixa de 16. Merge greut deoarece piulita are asigurare contra desfacerii din plastic.
Dupa ce se demonteaza piulita superioara, se baga al doilea butuc sub brat, preferabil in dreptul pivotului si se coboara cricul aproape complet. In aceasta pozitie, bara de torsiune este detensionata, si se poate scoate usor capatul de sus al bieletei din prinderea superioara.
Se rabateaza bieleta intr-o pozitie cat mai comoda..asta e primul "triks"..eu m-am chinuit sa desfac a doua piulita cu bieleta veche pe pozitie.
Pentru a avea acces cat mai facil, se ridica din nou masina pe cric la pozitia maxima...astfel discul de frana ramane mai jos si ai loc de desfasurare. Pentru a doua piulita, la astra H exista un decupaj in brat, exact cat sa bagi prin el o inelara cu cot, si se incepe desfacerea piulitei inferioare cate 2-2.5 cm. Daca ai o rampa sau saht, foarte posibil sa mearga mult mai usor..asta e al doilea "triks". Fara rampa, se foloseste inelara pe post de contra si se desface cu cheia de 16 fixa. Chiar si asa, din cauza pozitiei dificile, a trebuit sa bag un prelungitor pe cheia fixa ca sa multiplic forta. In cazul in care bieleta e blocata in prinderi, se foloseste ciocanul..la mine nu a fost cazul, iesind foarte usor.
Montarea se incepe de la piulita inferioara, cu bieleta rabatata intr-o pozitie cat mai comoda...restul vine de la sine: se lasa din nou masina pe butuc, se aduce bieleta la pozitie..se pune si piulita superioara (daca discul de frana incomodeaza, ridicati din nou masina pe cric)..

Timpul meu: aproximativ 1 ora..dar dupa citirea tutorialului cred ca aveti sanse bune sa scoateti in jur de 30 min.

Inca o precizare: pentru diagnostic, daca masina e ridicata pe cric, sau pe elevator, bara de torsiune fiind tensionata, nu o sa iti poti da seama ca bate. Trebuia ca masina sa fie pe rampa sau saht, pentru ca bara de torsiune sa fie relaxata, sa poti simti jocul anormal in articulatii.

Niciun comentariu: